Sidor

måndag 15 augusti 2016

Trädgårdsstig av restvirke

En vecka kvar av semestern.
maken är tillbaks till jobb, sonen har sin sista vekca med sommarjobb och jag har huset för mig själv.
Även solen har kommit tillbaka, så dagen har varit perfekt.
Med en liten kise som piper varje gång han lämnas ensam har jag inte velat vara ute så mycket. Har passat på medan han har sovit :)

I dag hade jag bestämt mig för att lägga klart stigen på södersidan av huset. Brädorna hade lega där ett tag för att jag skulle känna in att de låg rätt - men i dag har jag alltså jämnat till underlaget och lagt dom snyggt och ordentligt.
Jag har enbart gräft bort det övre jordiga lagret och lagt brädorna rakt i sanden - ingen markduk. Vet inte om detta är något jag kommer ångra på sikt, men det är så lätt att plocka bort och göra om, så jag beslöt att prova utan. Tror brädorna kommer sitta stadigare på sikt om de inte ligger ovanpå en duk.
Men, som sagt, den som lever får se...


Brädorna är tryckimpregnerade reglar. Olika dimensioner (man tager vad man haver) och lite olika längd, men typ 50cm.
Återstår lite småfix med kanterna, och att fylla upp mellan brädorna - Färdigbilder kommer senare!

En liten del av stigen har lagts permanent från början och den har satt sig fint nu, så till våren när sant och jord har packat sig så sitter den som den skall.


Solrosen blommar fint nu. Jag satte några frön rätt sent, och glömde vattna - men denna har klarat sig ändå. Nästa år blir det flera solrosor!



1 kommentar:

Nya huset sa...

Tycker det blir jättesnyggt. Kan dock tänka mig att brädorna kommer ruttna om en 10-20 år, men jag gissar att ni räknar med detta.